Nu is de tijd om je PC te beveiligen!

We begrijpen dat je niet altijd bezig kunt zijn met de veiligheid van je PC of de internettoegang, je wilt gewoon lekker internetten. Daarom geven we je een aantal tips, die heel logisch klinken, maar toch goed zijn om nog eens door te lezen.

1. Gebruik sterke wachtwoorden

Het komt nog maar al te vaak voor dat een wachtwoord als 1234 wordt gebruikt. Dit soort wachtwoorden zijn makkelijk te hacken en bieden dus niet voldoende bescherming. Zodra een bedrijf je wachtwoord heeft gekraakt kan het bij je bestanden en je ongewenst e-mail versturen. Een aantal voorbeelden van slechte wachtwoorden zijn, je naam, je geboortedatum of iets dat je graag doet. Een wachtwoord is het beste als het ongeveer 8 tekens heeft en bestaat uit verschillende tekens. Het beste is als je cijfers, karakters en hoofdletters door elkaar gebruikt. Probeer je wachtwoord niet overal te gebruiken. Want, als je dan gehackt wordt is het wel erg makkelijk voor de criminelen. Gebruik zeker voor zakelijke accounts een ander wachtwoord. Denk eens aan je Digi D en het internetbankieren. Verander je wachtwoorden minimaal eens per jaar en geef ze nooit weg aan anderen. Kijk voor meer tips op www.digibewust.nl

2. Shop online bij gecertificeerde bedrijven, met het Thuiswinkel waarborg

Bij webwinkels met het Thuiswinkel waarborg kun je er van uit gaan dat je besteld bij een bestaand bedrijf die de verplichtingen nakomt. Zij geven tevens de algemene voorwaarden die dus voor aangesloten bedrijven hetzelfde zijn. Deze zijn opgesteld in samenwerking met de consumentenbond. Bij de aangesloten bedrijven kun je er van uit gaan dat betalingen via beveiligde verbindingen (SSL) gaan. Ook heb je bij de producten een minimale bedenktijd van 14 dagen. Allemaal voordelen die jouw veiligheid en gegevens waarborgen.

3. Weet bij wie je gegevens achterlaat

Soms moet je op een website inloggen of persoonlijke informatie achterlaten, bijvoorbeeld bij internetbankieren, bij veilingsites en webwinkels. Voor het verzenden van gevoelige informatie, zoals je creditcardgegevens, is het belangrijk dat je gebruik maakt van een beveiligde internetverbinding. Bij een beveiligde internetverbinding staat er https:// in de adresbalk van je browser in plaats van het normale http://. De letter ‘s’ staat voor ‘secure’. Soms komt het voor dat een bedrijf je via email vraagt om in te loggen op de site of om je bankgegevens achter te laten. Dit is vaak spam, want een webshop of bank vraagt je gegevens nooit via de mail op. Volg geen linkjes in de mails ook al lijkt het echt te zijn.

4. Houd je computer up to date

Je kent ze wel de vervelende pop ups van Microsoft en andere programma’s die vragen om je computer te updaten. Al lijkt dit vervelend is het goed om deze toch te installeren. De updates dichten namelijk lekken in systemen en zorgen dat de programma’s beter en veiliger werken. Het meest eenvoudig is om de programma’s automatisch te laten updaten.

Bestel nu de nieuwste Antivirus van Panda met een gaaf horloge!

5. Pas op met onbekende bestanden

Er zweven veel programma’s op internet rond die virussen en spam verspreiden. Je kent de po ups met gefeliciteerd je bent de 1000e bezoeker of de aanbieders van die o zo handige programma’s. Wees voorzichtig met het downloaden hier van. Dit geldt ook voor de zogenaamde torent sites die films en games delen. Ook hier kunnen virussen in zitten. Zorg dat je goed beveiligd bent. Kijk bij punt 10 voor een goede antivirus.

6. Reageer nooit op SPAM

Zie ook punt 3 over dit onderwerp. Controleer altijd of je de afzender kent en of er geen rare zinnen in de e-mails staan. De meeste email programma’s zoals outlook, gmail en hotmail hebben een spamfilter die automatisch e-mails in een map zetten die men niet vertrouwd. Soms komt het voor dat mail die je wel wilt ontvangen hier ook in staat. Het blijft dus belangrijk om zelf goed te onderzoeken of je de emails wel of niet kent.

7. Stuur via e-mail geen informatie die gebruikt kunnen worden voor verkeerde doeleinden

Denk vooraf goed na over wat je schrijft in je e-mails. Mocht je ooit gehackt worden of de email onderschept worden kunnen je gegevens voor verkeerde doeleinden gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan je creditcardgegevens, waarmee eenvoudig besteld kan worden bij webshops.

8. Bedenk goed wat je deelt op internet

Sociale netwerken zoals Facebook zijn heel populair en een leuk medium om in contact te blijven met je vrienden. Alleen kan het makkelijk gebruikt worden door personen die eigenlijk beter geen toegang tot je account kunnen hebben. Zorg dan ook dat je het profiel afschermt en vertel niet teveel informatie over bijvoorbeeld waar je bent. Ook kan het zijn dat je gegoogeld wordt door een toekomstige baas en hij dan net die foto’s ziet die je alleen met je vrienden wilt delen en zeker niet met je baas. Kijk ook in je vriendenbestand of er geen vrienden tussen zitten die je eigenlijk niet meer spreekt of kent.

9. Niet alleen via de computer, maar internet ook veilig op je smartphone.

Je telefoon lijkt misschien iets heel anders dan je computer, maar je loopt dezelfde risico’s. Bijvoorbeeld door verkeerde apps te installeren of via de mail die je binnenkrijgt via je smartphone kunnen virussen en spyware zich verspreidden. Je wilt altijd online zijn, dit kan via je eigen 3G netwerk, maar pas op met WiFi netwerken. Ken je een netwerk niet? Pas dan op, want via een WiFi netwerk kan men makkelijk bij je gegevens!

10. Last but not least zorg voor een goede beveiliging van je PC!

Het lijk allemaal zo makkelijk, maar wanneer is de laatste keer dat jij beveiligingssoftware hebt geüpdate of vernieuwd hebt? Het kan je een hoop narigheid besparen. Met de antivirus van Panda kun je veilig online internetten . Het beschermt je tegen phising (online fraude), virusaanvallen. Rootkits en trojens. Nu krijg je er ook nog eens een hip horloge bij!

Klik hier voor de antivirus

Klik hier voor de internet beveiliging.